Probleemgedrag kan een uitdaging zijn voor zowel ouders als professionals. Het is makkelijk om te denken dat het gedrag van een kind simpelweg “verkeerd” is en dat we moeten ingrijpen om het te veranderen. Maar wat als we een andere manier konden kijken naar dit gedrag, een manier die ons kan helpen om de oorzaken te begrijpen en effectieve oplossingen te vinden?
De Triple C methode, ook wel bekend als de Context, Content en Consequences-methode, kan ons hierbij helpen. Deze methode werd ontwikkeld door dr. Ross Greene, een kinder- en jeugdpsychiater, en biedt een andere benadering van het omgaan met probleemgedrag. Laten we eens kijken hoe deze methode werkt.
De context: begrijpen waarom het gedrag voorkomt
De eerste stap in de Triple C methode is het begrijpen van de context waarin het probleemgedrag voorkomt. Dit betekent dat we ons moeten afvragen: wat gebeurt er vlak voordat het gedrag zich voordoet? Wat zijn de omstandigheden waaronder het gedrag plaatsvindt? Wat zijn de behoeften en interesses van het kind?
Door deze vragen te beantwoorden, kunnen we begrijpen waarom het gedrag plaatsvindt. Soms kan het gedrag bijvoorbeeld voorkomen omdat een kind moe is, honger heeft, of omdat het zich verveelt. Door de context te begrijpen, kunnen we ook beter begrijpen wat het kind probeert te communiceren met zijn gedrag.
De content: begrijpen wat het gedrag betekent
De tweede stap in de Triple C methode is het begrijpen van de content van het gedrag. Dit betekent dat we ons moeten afvragen: wat probeert het kind te communiceren met het gedrag? Wat is het doel van het gedrag?
Door deze vragen te beantwoorden, kunnen we begrijpen wat het gedrag betekent voor het kind. Soms kan het gedrag bijvoorbeeld voorkomen omdat een kind op zoek is naar aandacht, omdat het zich onzeker voelt, of omdat het iets niet begrijpt. Door de content van het gedrag te begrijpen, kunnen we beter begrijpen wat het kind nodig heeft om te kunnen leren en groeien.
De consequenties: het vinden van een oplossing
De derde stap in de Triple C methode is het vinden van een oplossing voor het probleemgedrag. Dit betekent dat we moeten kijken naar wat wel en niet werkt om het gedrag te veranderen.
Een belangrijk onderdeel van deze stap is het niet straffen of bestraffen van het kind voor het gedrag. In plaats daarvan moeten we kijken naar manieren om het kind te helpen om zijn behoeften op een andere manier te communiceren of om de situatie op een andere manier aan te pakken.
Bijvoorbeeld, als een kind regelmatig driftig wordt als het huiswerk moet maken, kan het helpen om het kind te laten pauzeren wanneer het zich onrustig voelt, in plaats van het te laten doorwerken. Of als een kind regelmatig agressief gedrag vertoont als het naar bed moet, kan het helpen om het kind een vast bedtijdritueel te geven en het te laten kiezen wat het wilt doen voordat het naar bed gaat, zoals een boek lezen of een rustig spelletje spelen.
Conclusie
De Triple C methode kan ons helpen om naar probleemgedrag op een andere manier te kijken. In plaats van het gedrag te bestraffen, kijken we naar de context waarin het gedrag voorkomt, wat het gedrag betekent en hoe we het gedrag op een effectieve manier kunnen veranderen. Door deze benadering te gebruiken, kunnen we beter begrijpen wat het kind nodig heeft en effectieve oplossingen vinden om het gedrag te veranderen.
Lees meer op: Hart voor Zorg